Cărțile sunt o comoară la care avem cu toții acces, ne deschid orizonturile, ne fac să visăm, ne ajută să ne pregătim pentru viață atunci când suntem copii. Dar oamenii, prinși în ritmul tot mai accelerat de evoluție a lumii contemporane, s-au îndepărtat de lumea cărților, iar televizorul, calculatorul, internetul au devenit pentru ei cele mai importante surse de informație, făcând tot mai rar sau deloc ,,gestul” de a citi o carte, de a intra într-o bibliotecă , într-o librărie, de a-și achiziționa cărți pentru o bibliotecă proprie.

                Lectura ar trebui să fie una dintre cele mai intense, mai educative și mai răspândite activități pentru copii, ea oferindu-le modele de viață prin învățăturile desprinse, dar și prin eroii săi. În societatea actuală asistăm, din păcate, la un fenomen îngrijorător, când cartea pierde irevocabil teren în fața altor preocupări.Astfel, mulți elevi sunt de părere că este mai facilă vizionarea unui film decât lecturarea unei cărți.

   ZIUA INTERNAȚIONALĂ A CITITULUI ÎMPREUNĂ  este un bun prilej să vorbim despre importanța lecturii și a lărgirii orizontului cultural în cazul elevilor, dar și a adulților. Studii aprofundate realizate pretutindeni în lume demonstrează beneficiile lecturii în dezvoltarea multilaterală a unei persoane.

 Lectura dezvoltă mintea

        Lectura dezvoltă imaginația

        Lectura dezvoltă creativitatea

        Lectura ajută la extinderea vocabularului

         Lectura este esențială, deoarece cuvintele – vorbite și scrise – reprezintă piatra de temelie a vieții

      Studii de dată recentă demonstrează că prin lectură, oamenii se pot lecui mai ușor, există chiar și un curent nou, biblioterapia, care evidențiază faptul că oamenii care citesc, trăiesc mai mult și sunt mai buni. Sigur, contează enorm calitatea lecturilor. Iar aici expertiza liderilor lecturii , printre care și a bibliotecarilor, este deosebit de importantă.

     Toate personalitățile care au contribuit la modelarea lumii s-au ridicat pe cele mai înalte culmi ale cunoașterii prin lectură și toți au lăsat pentru posteritate îndemnul spre lectură. Albert Einstein scria că unicul drum pe care trebuie să-l cunoască, cu siguranță, fiecare, este drumul spre bibliotecă. Trebuie să-i dăm crezare pentru că, probabil, și acest drum l-a ajutat să ajungă printre geniile lumii, pe locul 2 în topul celor mai deștepți oameni care au trăit vreodată. Johann Wolfgang Goethe, poet german, ilustru gânditor și om de știință, una dintre cele mai de seamă personalități ale culturii universale, despre care Albert Einstein scria că este omul care știe totul și care se află pe locul întâi în topul celor mai deștepți oameni ai lumii, a lăsat posterității un îndemn la fel de valoros: ,,Să nu lași o zi fără să citești, fără să vezi sau să auzi ceva frumos”.

     Lectura reprezintă o formă de petrecere a timpului liber, care, nu numai că detensionează și relaxează, ci și educă și dezvoltă mental.

     Deși există afirmația că în ziua de azi tinerii nu mai citesc, aceasta este parțial eronată: tinerii citesc, dar nu neapărat beletristică. Un articol de ziar sau revistă, o postare pe un blog, chiar un mesaj mai lung pe Facebook, înseamnă ,,citire”. Totuși, dată fiind imensitatea noilor forme de distracție, cititul cărților a devenit un hobby mai rar.

     Lectura suplimentară devine familiară elevilor din anii de școală. Selectarea lecturii suplimentare revine profesorului, care cunoaște cel mai bine afinitățile sufletești ale elevilor, precum și conținutul educativ necesar într-o anumită etapă a dezvoltării lor. Dacă elevul începe a citi din curiozitate și insistă, motivat fiind și de aprecierile primite la clasă, el va realiza mari progrese, deprinzănd cititul coerent, conștient, implicându-se afectiv, însușindu-și un vocabular expresiv și îmbogățindu-l.

     Pornind de la această constatare, coordonatorii proiectului au încercat să găsească modalități și tehnici care să contribuie la stimularea interesului elevilor pentru lectură.

     Proiectul educațional pe care-l propunem, reprezintă o încercare de a repune în drepturi cartea și biblioteca, de a aduce în atenția elevilor  de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă ’Sf. Filofteia”- Valea –Mare , a elevilor de la Liceul Teoretic ,,Ion Cantacuzino” și a părinților, în parteneriat cu CCD AG activități privind importanța lecturii, de a contribui la redescoperirea lecturii ca o plăcere, o relaxare, un izvor de cunoaștere și visare fără egal. Proiectul promovează conduita pozitivă a elevului în raport cu literatura.

     Conform statutului și Actului constitutiv, scopul Asociației părinților ,,Ion Cantacuzino” îl constituie dezvoltarea durabilă a bazei materiale și îmbunătățirea calității educației în cadrul Liceului Teoretic ,,Ion Cantacuzino”, în vederea promovării și implementării unui învățământ în conformitate cu standardele europene. Asociația este o mișcare bazată pe munca de voluntariat în sprijinirea elevilor.

       Se dorește, de asemenea, prin schimbul real de experiență dintre cele două instituții, convingerea elevilor de valoarea spirituală și culturală a cărților, care sunt rodul marilor spirite ale omenirii și care le pot deveni cei mai fideli prieteni și mentori.          

Share This